NuPS.MY






Variety Stories
Friday, November 04, 2011 0Reaction
Hari Raya Aidiladha atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia.Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepaskhatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.
Sumber:Wikipedia Malaysia
Kisah ayah saya yang menyuruh saya untuk  berniaga secara online melalui blog seperti ahli perniagaan yang lain...Bukan sekarang tapi lepas SPM emmm nak jual apa CUPCAKES ramai buat PAKAIAN jangan cakap lagi ramai yang jual fikir dulu ini cuma perancangan takut dapat PLKN dapat panggilan kedua harap tak nak sebab adik genius saya cakap budak SMK selalu dapat panggilan kedua atau ketiga jangan diminta.....Doa dapat panggilan pertama sebab senang sikit lepas keluar PLKN dapat tolong mak comel saya kalau dapat lambat Universiti punya lambaian pun lambat la..tak nak...
Kali ini nak cerita banyak sikit cerita ketiga saya tentang MIMPI bukan mimpi yang indah tapi yang mengerikan dan menakutkan mimpi tentang apa tak nak cakap la tapi mimpi ngeri saya ini sudah berulang sebanyak 2-3 kali macam tu la..Saya cerita dekat adik saya tentang mimpi ngeri saya ini adik saya membalas dengan kenyataan yang  agak menakutkan saya harap mmpi saya tak berkaitan dan tidak benar apa yang diceritakan adik saya..Sekarang ini pun takut nak tidur bila terbayang tentang mimpi ngeri saya tapi bila da baca selawat, ayat-ayat Al-Quran alhamdulillah perjlan tidur saya berjalan lancar...Harap tiada mimpi sebegitu lagi..amin
Nampak gambar diatas SPM sebut sahaja ada yang takut ada yang pengsan terus perasaan takut semua ada la sebab peperiksaan ini merupakan peperiksaan terakhir bagi pelajar sekolah dan sijil yang akan menentukan masa hadapan kami semua...Bahaya betul sijil ini tapi kalau dah kenal makna SPM dan bersedia untuk bertempur tak ada masalah untuk memegang sijil tersebut....Lagi lebih kurang 9 hari untuk duduk dalam dewan SPM jadi bagi pembaca yang berumur 17 tahun atau kepada yang akan mengambil peperiksaan ini ingat-ingat SPM makin dekat jadi bersedia sudah~ 100% preparation mesti dalam tangan

p/s :habis cerita.


Grab Yours Now !




. Newer Post



track web hit